BMW-i3

Cu siguranță anul 2013 este unul al premierelor pentru producătorul de automobile premium BMW. La începutul anului, BMW a anunțat  lansarea primul său monovolum, modelul Seria  1 GT (bazat pe conceptul Active Tourer), care este totodată și primul model cu tracțiune față al producătorului care și-a clădit imaginea pe sportivitatea nealterată a modelelor sale dotate cu propulsie. În urmă cu ceva ani, BMW mai făcuse un anunț privind un subiect tabu pentru fanii puriști ai mărcii: avea să renunțe la motoarele aspirate care i-au adus consacrarea (în special agregatele cu 6 cilindri în linie) și sa adopte motoare turbo și bi-turbo.

Până în prezent toate aceste inițiative s-au dovedit de succes și deja BMW și-a facut un obicei din a găsi nișe neexploatate si a se reinventa ca marcă mai des decât se reinventează Madonna pe piața muzicală. Ne amintim cu siguranță de faptul ca BMW a inventat segmentul Sports Activity Vehicle cu modelul X 5, inaugurând curentul modelelor cross-over urmat acum toți concurenții. Au fost destui sceptici care nu vedeau rostul unui autoturism care nu era chiar unul de teren accidentat dar nici unul strict de oraș, ci mai dregrabă un semi-SUV pe care milioane de șoferi nu l-au utilizat niciodată în offroad, ci doar să-și transporte copii la școală și cumpărăturile de la mall. Piața a contrazis scepticismul celor ancorați în trecut iar BMW a făcut un profit uriaș.

Acum BMW face din nou un pariu curajos. La sfârșitul lunii iulie, constructorul german a lansat primul său model electric, i3, în cadrul unor evenimente de lansare desfășurate simultan la Londra, New York și Beijing.  Germanii speră să exploateze nișa automobilelor electrice de lux cu imagine sportivă pentru a-și recupera investiția uriașă de 2,7 miliarde de dolari, sumă utilizată pentru cercetarea și dezvoltarea din spatele noului i3. Misiunea noului model electric BMW nu va fi deloc ușoară deoarece climatul economic este mai potrivnic ca niciodată. Clienții sunt încă sceptici în privința vehiculelor electrice din cauza costurilor de exploatare, dar și a prețului ridicat de achiziție.

Cu un preț de pornire (în Germania) de 34,950 de Euro (ouch!!),  i3 are un preț cu peste 20% mai mare decât versiunea de bază a best-seller-ului Seria 3. Desigur, e un BMW și este electric, iar bavarezii suțin că noul model are costuri foarte mici de utilizare, estimate la aproximativ 60% din nivelul unui BMW 320d în Germania. Directorul de vânzări Ian Robertson subliniază faptul că BMW își ia un angajament serios prin lansarea acestui model: „Acesta nu este un demers pe termen scurt. Am intrat în acest segment cu scopul de a deveni unul dintre principalii jucători în piață”.

 Pentru că este totuși un BMW, i3 vine cu performanțe demne de renumele mărcii. Electromotorul care echipează BMW i3 generează o putere de 170 CP şi un cuplu foarte bun de 250 Nm, accelerația de la 0 la 100 de kilometri realizându-se în aproape 7 secunde. Energia este furnizată de acumulatorii Li-ion plasați sub podeaua maşinii. Pentru a se dovedi o soluție viabilă pentru utilizarea cotidiană, i3 oferă o autonomie în mod electric cuprinsă între 130 și 160 de km. Cu pachetul range extender (extinderea autonomiei), se pot parcurge chiar și 300 de km, iar încărcarea se poate face de la o sursă casnică de electricitate (în aproximativ 8 ore) sau de la o staţie alimentare publică (existând și stații BMW unde încărcarea optimizată ar putea dura doar o oră).

BMW continuă să inoveze iar i3 are toate atuurile pentru a deveni un succes. Singurul impediment pare a fi situația economică și implicit cea a pieței auto. Studiile efectuate pe piața germană arată că în prima jumătatea a lui 2013, s-au înmatriculat doar 580 de mașini electrice (per total doar 1700 de vehicule în pofida targetului stabilit de Cancelarul Angela Merkel de 1 milion de unități până la sfârșitul secolului). Oare mai poate reuși BMW să suprindă lumea auto câștigând un nou pariu riscant?