A fost interesant să vedem recent raportul FT conform căruia ar putea apărea o criză a cobaltului, cu fonduri speculative care stochează efectiv cobalt fizic. FT a raportat că şase fonduri au cumpărat și stocat aproximativ 6000 de tone de cobalt, în valoare de 280 milioane de dolari, echivalentul a 5% din producția globală anuală de metal.

Am vorbit despre cobalt într-o postare recentă și am remarcat că acumulatorul actual Tesla S conține circa 7 kg de cobalt; astfel că stocul raportat de FT este suficient pentru 860.000 de mașini. Acesta depăşeşte de zece ori cererea Tesla din 2016 pentru cele 80 de mii de vehicule electrice (EV) pe care le-au fabricat. În 2016, vânzările globale totale de maşini electrice s-au apropiat de 800.000, deși nu toate acestea ar folosi cobalt în măsura în care o face Tesla S.

În perspectivă, imaginea maşinilor electrice pare a fi puternică, IEA Global Outlook Outlook 2016 prezentând în „Declarația de la Paris” (Imaginea 3) un stoc de maşini electrice de aproximativ 40 de milioane de mașini la nivel mondial în următorii opt ani. Dacă fiecare dintre aceste vehicule are nevoie de 7 kg de cobalt, atunci cererea suplimentară totală pentru cobalt până în 2025 ar fi de 280.000 tone. Aceasta se compară cu producția globală de 123.000 de tone pe an, reprezentând aşadar peste doi ani de producție globală de cobalt. Site-ul web mining.com a raportat în luna octombrie a anului trecut că Republica Democrată Congo are rezerve consistente de noi proiecte în materie de cobalt și ar putea creşte producţia cu aproape 5% pe an în următorii ani. Dacă aceasta va continua până în 2025, se va acoperi aproximativ jumătate din deficit.

Cobaltul pare a fi o componentă critică a generației actuale de baterii. Deși există multe formule electrochimice pentru baterii reîncărcabile, utilizarea cobaltului în catod are ca rezultat o densitate mare de energie, importantă pentru domeniul vehiculelor. Cu toate acestea, chimia alternativă oferă și alte beneficii, de exemplu bateriile cu litiu-fier-fosfat care au o putere de alimentare mult mai bună. Cu toate acestea, cobaltul pare să fie prezent în multe dintre formulele chimice ale acumulatorilor utilizaţi în prezent pentru maşinile electrice.

Cobaltul este exploatat în primul rând ca produs secundar în producţia de nichel și cupru, ceea ce aduce o veste bună în sensul că va exista probabil o cerere suplimentară semnificativă pentru aceste metale pe măsură ce va creşte fabricarea de maşini electrice. Aceeași baterie Tesla S despre care s-a menţionat mai sus are aproximativ 35 kg de nichel, iar motorul electric va avea cupru în bobină. Aproape jumătate din producția globală de cupru este destinată motoarelor electrice, deși pot apărea alternative sub formă de material exotic, de ex. nanotuburi din carbon.

În cele din urmă, este vorba de o chestiune privind drepturile omului asociată cu cobaltul. Aproximativ jumătate din producția globală provine din Republica Democrată Congo, unde au fost semnalate îngrijorări legate de practicile de muncă din industria cobaltului. Sky News a raportat recent acest lucru, dar a menționat numai legătura cu bateriile de smart-phone.

În ultimele luni, prețul cobaltului s-a dublat (Sursa: infomine.com), deși este evident că există o volatilitate considerabilă pe termen lung în legătură cu această marfă, parțial legată de faptul că este extrasă ca produs secundar al unui alt proces. Potrivirea ofertei cu cererea poate fi, aşadar, problematică.

Sursa: https://blogs.shell.com