producatori-de-masini-japonezi

Producătorii japonezi de automobile au început să ia măsurile necesare pentru a-și redobândi cota de piață în Europa, lansând noi modele cu motoare diesel eficiente de cilindree mică și cu interioare semi-premium. Afectate de cutremure, valuri tsunami și indundații care le-au distrus supply chain-ul, și confruntate cu o concurență acerbă din partea mărcilor coreene Hyundai și Kia, producătorii japonezi Toyota, Honda și Mazda au pornit lupta pentru recucerirea pieței europene. În urmă cu doi ani, japonezii mergeau cu un model de business concentrat pe piața americană, vânzările de pe batrânul continent fiind puternic afectate de această strategie. Vremurile s-au schimbat însă și Mazda, Honda și Toyota au realizat că, pentru a fi competitive la nivel internațional, nu își pot permite să piardă piața europeană. Recucerirea clienților europeni este însă un proces dificil, deoarece aceștia sunt cei mai exigenți când vine vorba de economie de combustibil, design, calitatea percepută sau manevrabilitate și siguranță.

Pentru început, japonezii și-au eficientizat structura de costuri operaționale, și-au reorganizat baza de furnizori și au investit profiturile obținute în urma deprecierii yenului, pentru a genera o creștere susținută pe piața europeană în următorii ani. Al doilea pas a fost să-și adapteze mai atent modelele pentru a răspunde nevoilor clienților din Europa. Este cunoscut faptul că, în Europa occidentală, piața break-urilor de clasă medie este una dintre cele mai profitabile, mai ales când vine vorba de flote pentru companii. Drept urmare, Honda și Toyota nu au stat pe gânduri și au lansat pentru prima dată variante break ale modelelor de clasă medie Civic (Civic Tourer) sau Auris (Auris Sports Wagon). Pentru a putea oferi un preț competitiv, Toyota a mutat producția noului Auris Sports Wagon in Marea Britanie, urmând exemplul Honda. Mazda a lansat noua generație a compactei Mazda 3, cu un interior evident superior generației interioare și o ergonomie mult mai apropiată de liderul clasei, VW Golf. Mazda nu a neglijat nici segmentul SUV-urilor compacte (unde Toyota și Honda au lansat și ele noi generații ale modelelor de succes CR-V respectiv Rav 4), lansând modelul CX-5 cu motoarele ultra eficiente echipate cu tehnologia Skyactiv.

În clasa unde Nissan a obținut un succces răsunător cu modelul Qashqai, Mazda vine cu o alternativă cel puțin interesantă, avantajată de un design dinamic și un interior demn de modelele premium. Honda a lansat în sfârșit un diesel de clasă mică pe gustul europenilor, 1.6 i-DTEC, motor care va propulsa nu doar Civic-ul, ci și crossover-ul CR-V. Rezultatele nu au întârziat să apară: Toyota obține profit în Europa, deși vinde cu o treime mai puține automobile decât în urmă cu șase ani (când îngregistra totuși pierderi de sute de milioane de Euro). Dider Leory, CEO al Toyota Europe, recunoaște acum faptul că vechea structura de costuri pentru operațiunile din Europa era total greșită. Jeff Guyton, șeful Mazda Europa a evidențiat și el tendința pozitivă a vânzărilor la Salonul Internațional de la Frankfurt, declarând: “Lucrurile au luat o întorsătură pozitivă. Dacă vorbiți cu alți directori din branșă, veți auzi numai păreri pesimiste, însă pentru noi lucrurile merg exact în direcția opusă. Am avut cel mai bun prim trimestru fiscal din ultimii 10 ani”.

Analiștii financiari sunt de părere că aceste rezultate nu sunt deloc întâmplătoare și că japonezii     s-au poziționat excelent pentru o creștere susținută pe termen lung în Europa. Peter Fuss, consilier pentru industria auto al Ernst & Young este de părere că perioada în care slăbiciunile producătorilor japonezi erau exploatate de cei coreeni se apropie de sfârșit. Cine are de câștigat în acest context? În primul rând, cumpărătorul care are tot mai multe alegeri la dispoziție într-o gamă cu produse tot mai bune, fapt ce poate genera și o realiniere a prețurilor.