Marele Premiu al Germaniei (organizat alternativ pe circuitele de la Hockenheim și Nurburgring) a fost scos din calendarul Formulei 1 astfel că sezonul 2015 al competiției va include doar 19 curse.  Astfel, Formula 1 rămâne fără un alt Grand Prix de tradiție, singurele curse cu o istorie mai lungă în F1 fiind cele din Italia și Belgia. Ultima dată când Germania a fost privată de o cursă de Formula 1 a fost în 1955, Marele Premiu al Germaniei fiind organizat încă din 1926.

fromula-1-premiu

Cum s-a ajuns la această situație? Grand Prix-ul Germaniei era organizat alternativ pe circuitele legendare de la Nurburgring și Hockenheim. Anul acesta era rândul circuitului de la Nurburgring să organizeze cursa însă, din cauza dificultăților financiare, oficialii de germani nu și-au putut onora angajamentul. Soluția normală a părut mutarea rapidă a cursei pe circuitul de la Hockenheim. Dar și în acest caz a existat o mare problemă: având doar 4 luni la dispoziție să vândă suficiente bilete, oficialii de la Hockenheim au realizat că  s-ar putea confrunta cu un fiasco financiar. Chiar și anul trecut când a existat suficient timp pentru promovare, la Hockenheim tribunele au fost aproape goale în calificări iar în ziua cursei au fost ocupate de doar 50,000 de spectatori. Asta în condițiile în care la cursă au luat startul doi piloți germani extrem de valoroși: Nico Rosberg și Sebastian Vettel. Prin comparație, la Marele Premiu al Marii Britanii din 2014, au asistat aproape 330,000 de spectatori în cele 3 zile de curse (și peste 120,000 doar în ziua cursei). În acest context, costurile de organizare au devenit atât de mari încât este dificil ca organizatorii să-și acopere cheltuielile fără să mai putem vorbi despre obținerea unui profit.

Așadar, după Franța, o altă țară cu tradiție bogată în F1 pierde o cursă plină de istorie. Pentru Țarul Formulei 1, Bernie Ecclestone, contează doar profitul și nu istoria sau notorietatea cursei. Încet, încet, Europa, care este leagănul Formulei 1 pierde curse de tradiție în favoarea țărilor bogate din Orientul Mijlociu sau din Asia. Ecclestone nu a ezitat să scape de Grand Prix-ul Germaniei și intenționează să nu prelungească nici contractul pentru Marele Premiu al Italiei, pe care îl consideră “un dezastru din punct de vedere comercial”. Pentru mulți, un calendar fără Grand Prix-ul de la Monza este de neconceput. În schimb, începând cu 2016, fanii Formulei 1 vor putea asista la Marele Premiu al Azerbaidjanului. Ecclestone pare orbit de mirajul          petro-dolarilor și a pierdut din vedere lucrurile importante care pot redresa Formula 1. Majoritatea telespectatorilor care asistă la cursele de F1 se află în Europa. Este greu de înțeles cum acești spectatori ar prefera să asiste (live sau din fața TV-ului) la o cursă organizată într-un stat cu resurse enorme de petrol, dar cu un istoric controversat când vine vorba de respectarea drepturilor omului. Asta, în vreme ce una dintre cele mai puternice economii din Europa își pierde dreptul de a organiza o cursă.

Ecclestone este interesat de profitul acționarilor care îl plătesc și solicită organizatorilor de cursă tarife exorbitate pe care țările bogate precum Qatar le plătesc fără să clipească în vreme ce țările europene trecute prin criză ezită să le acopere. Modelul de business al Formulei 1 pare unul destructiv pentru viitorul competiției. Formula 1 înregistrează venituri globale de peste 1.5 miliarde de dolari în vreme ce patru dintre echipele sale se chinuie să supraviețuiască, iar una a intrat deja în colaps financiar. Întrebarea este: va schimba Ecclestone acest model de business pentru binele sportului deși tocmai acest model l-a făcut miliardar?