O serie intreaga de articole recente din presa internationala anunta lansarea unei noi comisii in Germania – Comisia de Crestere, Schimbare Structurala si Angajare”, o initiativa binevenita si aparuta ca urmare a doua ingrijorari majore.

  1. Prima ar fi aceea ca emisiile din Germania nu scad destul de repede, un motiv aparent fiind ca inca exista o dependenta continua de carbune in sectorul energetic. Cererea nu a scazut semnificativ in ultimii ani, in ciuda accentului pus pe energia regenerabila in cadrul Energiewende (Tranzitia Energetica). Insa trebuie subliniat totusi si faptul ca productia nucleara in Germania aproape s-a injumatatit in zece ani, aceasta industrie fiind lichidata fortat.
  2. A doua ingrijorare este aceea ca atunci cand emisiile vor scadea, impactul ar putea avea ramificatii ample pentru economie.

Obiectivul noii Comisii

Potrivit celor de la Financial Times, obiectivul Comisiei este sa stabileasca un plan pentru eliminarea carbunelui din mixul energetic al tarii si sa raporteze pana la finele anului. In acest sens, Comisia va trebui sa analizeze aspecte ce tin de impactul unei astfel de actiuni asupra fortei de munca si dezvoltarii regionale, astfel incat sa nu se repete problemele care au aparut in alte tari cand utilizarea carbunelui a cunoscut un declin rapid.
Financial Times conchide spunand ca exista sanse ca efectele sa fie radicale, iar Comisia sa stabileasca probabil o data mult mai apropiata decat se asteapta multi dintre experti pentru eliminarea completa a carbunelui.
In scenariul Shell Sky pentru indeplinirea obiectivelor Acordului de la Paris, utilizarea carbunelui in Uniunea Europeana s-ar reduce cu aproximativ 50% pana in 2035. In aceeasi perioada, utilizarea de gaze naturale ar creste, ar ajunge la un punct de varf si apoi ar incepe sa scada, in timp ce energia eoliana si cea solara ar creste de cateva ori. Asta ar implica in mod cert o schimbare semnificativa pentru Germania si pentru sectorul carbunelui in mod deosebit, si de aceea necesitatea ca sus amintita Comisie sa analizeze impactul unei astfel de tranzitii.

Germania si Schema de Comercializare a Emisiilor

Ar trebui Comisia sa dezvolte si un plan pentru eliminarea carbunelui, sau doar sa se concentreze pe impactul social al unei astfel de schimbari?
Generarea de electricitate in Germania este acoperita de Schema de Comercializare a Certificatelor de Emisii din Uniunea Europeana (EU ETS), un lucru care se intampla inca din 2005. Aceasta schema cuprinde o traiectorie a emisiilor care scade acum la 2.2% pe an, ceea ce implica o reducere totala a emisiilor EU ETS cu 43% pana in 2030 raportat la 2005.

Extinzand aceasta rata de schimbare mai departe, sistemul nu va mai emite certificate din 2056, ceea ce inseamna ca emisiile trebuie sa fie zero pana atunci, sau cel putin zero net, daca sistemul va permite unitatile de stocare prin captarea si stocarea carbonului (CSC). Doar acest sistem ar trebui sa fie suficient pentru a ghida tranzitia in ceea ce priveste mixul energetic.
Dar Schema de Comercializare a certificatelor de emisii a fost subiectul multor critici, in mare parte din pricina preturilor mici din 2008 pana in 2017 (aproximativ 5 euro in cea mai mare parte a acestui interval).
Problema era un surplus din ce in ce mai mare de certificate si o perspectiva a unei piete in care acest surplus ar persista, conducand la preturi foarte mici. Daca surplusul a crescut initial dintr-un numar de motive, el a persistat apoi din pricina politicilor suprapuse. Altfel spus, guverne care forteaza emisiile sa scada la o rata mai rapida decat cea a EU ETS, contribuind la surplus…
Poate ca cea mai proeminenta dintre aceste politici a fost presiunea la nivel larg in UE in sensul adoptarii de energii regenerabile, care include si Tranzitia Energetica din Germania (Energiewende).

 

Politicile care se suprapun sistemului cap and trade vor avea doua tipuri de urmari:
– Scaderea pretului la carbon.
– Cresterea costurilor reducerii emisiilor, la nivelul societatii.

Aceste efecte sunt ilustrate in graficele de mai jos, cu impactul exact pe care Energiewende si alte politici similare l-au avut asupra EU ETS.
Acest impact a fost in cele din urma recunoscut, iar in cadrul ETS a fost construit un mecanism de corectare – Rezerva pentru Stabilitatea Pietei (MSR). MSR inlatura si depoziteaza surplusul de certificate, potrivit unei formule incluse in proiectul sau.
Pe fondul influentarii perceptiei de catre MSR, preturile certificatelor sunt in crestere, de la un nivel minim de numai 3 euro in 2015. Recent, Asociatia Internationala pentru Comercializarea Emisiilor (IETA) nota intr-un tweet ca „toate licitatiile EU ETS tinute luna aceasta au atras oferte de patru ori mai mari decat cantitatea disponibila, iar cea mai mare oferta a fost de 25 de euro”.

 

Rolul EU ETS

EU ETS a fost intotdeauna, si continua sa fie, singurul instrument eficient care va elimina carbunele din mixul de generare de energie. Pentru o perioada asta va favoriza gazele naturale, dar in timp energia regenerabila, nucleara si pprobail carbunele sau gazul cu CCS vor creste, ajungand sa domine generarea de energie.
Mai departe, EU ETS este complet capabila sa duca sistemul energetic (si industrial) din Uniunea Europeana catre o stare efectiva de zero emisii pana in anii 2050. Aceasta data ar putea fi chiar mai apropiata prin implementarea unor rate de reducere lineara mai agresive din 2030 incolo. O trecere la 3% pe an din 2031 va oferi un rezultat de zero emisii pana in 2050.
Foarte important, sistemul va oferi acest rezultat cu cel mai mic cost pentru societate, o caracteristica inerenta a mecanismului.
Pe masura ce evoluam catre aceste obiective, vor trebui luate decizii privind inchiderea de instalatii individuale de generare, acesta fiind momentul in care Comisia va adauga mai multa valoare, asigurand o tranzitie justa si corecta in diferite parti ale Germaniei.

Dar daca aceasta Comisie ar propune interventia statului pentru a forta reducerea utilizarii carbunelui, o cale mai rapida pentru Germania de a scapa de carbune, s-ar putea ajunge din nou la scaderea preturilor certificatelor si astfel eficienta EU ETS ar fi subminata, nu numai in Germania ci in toata Uniunea Europeana.
Desi o parte a surplusului va fi absorbita de catre MSR, o alta parte va iesi din Germania si va sustine folosirea mai indelungata a carbunelui in alte tari UE.
In consecinta, si beneficiile pentru mediu ale eliminarii timpurii a carbunelui ar putea fi sabotate.
Dar in cazul in care Comisia va face o recomandare pentru accelerarea eliminarii treptate a carbunelui, s-ar putea ajunge la folosirea nou introduselor masuri de anulare a certificatelor ETS, in care guvernele iau masuri in completarea EU ETS. Asta ar insemna ca permisele pot fi anulate in cazul eliminarii treptate deliberate a carbunelui.

Directiva UE 410/2018 a Parlamentului European si a Consiliului, din 14 martie 2018 stipuleaza:

 

Desi anularea certificatelor reprezinta o interventie de viitor in ETS, ar reusi cel putin sa rezolve problema relocarii emisiilor catre alte state UE.
Dar alternativa simpla este sa lasam Schema de Comercializare sa isi faca treaba, si sa elimine treptat carbunele ca parte a unei tranzitii cu obiectivul celui mai mic cost. Aceasta ar putea fi cea mai prudenta abordare. EU ETS este un sistem solid, bine gandit, care va avea ca rezultat indeplinirea obiectivelor stabilite privind reducerea emisiilor.

Sursa imagini: https://blogs.shell.com