În ultimii ani, cei mai importanți producători germani de automobile premium BMW, Audi și Mercedes au dominat autoritar piața din China și nicio altă marcă importantă nu a reușit să le pună în pericol poziția. La rândul său, Volkswagen a înregistrat creșteri constante pe această piață obținând o marjă de profit impresionantă și reușind să compenseze aici scăderea dramatică a volumelor de vânzări dintr-o Europă aflată într-o perpetuă criză economică. Secretul acestor mărci pare a fi următorul: ca să vinzi bine în China, trebuie să produci în China. Aceștia au investit în China cu mult timp înaintea altor producători din Europa și din SUA iar acum culeg roadele investițiilor lor și se bucură de un avans care cu greu  mai poate fi recuperat de concurență. VW a deschis fabrici în Shanghai și Dalian și a pus bazele unui joint venture cu FAW Automobiles. BMW a înființat BMW Brilliance Automotive, tot un joint venture a cărei principală activitate este producția, distribuția și vânzarea automobilelor bavarezilor în China. BMW are o fabrică în Shenyang (orașul Dadong) și se pregătește să investească masiv    într-o nouă facilitate de producție. Mercedes are fabrici în Beijing (operate tot de un joint venture: Beijing Benz) și produce în China două modele emblematice: Clasa E și Clasa C. Audi produce A4 și A6 (versiunile L – long) la fabrica FAW Volkswagen din Changchun.

masini-germane-china

Strategia germanilor a fost una pe termen lung. Audi a început să fabrice modele în China în 1991 în vreme ce BMW și Mercedes produc vehicule aici de aproximativ un deceniu. În acest timp, mărcile germane și-au construit o bază fidelă de clienți chinezi. PSA/Peugeot-Citroen a abandonat piața chineză la un moment dat și acum încearcă cu disperare să revină prin marca premium DS. Utilizând rețeta germanilor, PSA a înființat un joint venture cu o companie chineză (Changan Automobile Co.) și a pus în vânzare modelul DS5 care vine cu un preț mult sub cel al concurenților germani. Deocamdată, vânzările au fost relativ modeste (15,000 de unități), dar francezii au așteptări mari de la cea mai dinamică piață de automobile din lume.

Doi alți mari producători au anunțat că-și vor extinde producția în China. Volvo, aflat în proprietatea producătorului chinez Geely, a deschis deja două fabrici cu o capacitate totală de producție de peste 200,000 de unități. General Motors produce modelul XTS în fabrica sa din Shanghai și construiește o nouă fabrică în acest oraș. Totuși, nici aceste două mărci nu pun deocamdată probleme germanilor. În primele 9 luni din 2014, Cadillac a vândut puțin peste 52 de mii de automobile, iar Volvo aproximativ 58,900 de unități. Prin comparație, în aceeași perioadă Audi a vândut 415,700 de mașini, BMW 335,863, iar Mercedes 203,485. Cumulate, aceste valori reprezintă aproape 75% din volumul total de vânzâri din China.

La polul opus se află Toyota. Prin intermediul mărcii sale de lux, Lexus, japonezii au avut o oportunitate mare de a deveni un concurent redutabil pentru mărcile germane în China. În 2008, Lexus s-a apropiat la doar 10,000 de unități de cifrele de vânzări ale celor de la Merceds (conform Automotive News China).Totuși, japonezii au rămas fideli politicii lor de a produce gama Lexus în Japonia. Deoarece China aplică o taxă de 25% pentru mașinile din import, prețurile modelelor Lexus nu sunt suficient de competitive în raport cu modelele germane produse local. Conform unor cifre neconfirmate de Toyota, în 2014, s-au vândut doar 40,000 de mașini Lexus în vreme ce Mercedes a vândut aproape de patru ori mai mult.

Astfel de erori strategice înseamnă că producătorii germani vor domina încă mult timp piața din China. Asta deoarece inițiativele concurenților nu reprezintă deocamdată o amenințare reală pentru supremația lor.