Capitala Indiei se zbate sub o ceata densa, ce arde ochii si plamanii locuitorilor, in cea mai grava criza a poluarii traversata de India in ultimii ani!
Milioanele de locuitori ai New Delhi-ului au inceput luni, 4 noiembrie, inca o saptamana inecandu-se in smogul care a cuprins tot orasul. Nivelul poluarii este atat de ridicat incat autoritatile au inchis scolile, au anulat zborurile, si au declarat stare de urgenta publica, dupa ce expertii au apreciat ca aerul din New Delhi este incarcat ca dupa fumatul a 50 de tigari pe zi.
“Am dureri de cap in fiecare zi, cand ma trezesc. Uneori este sufocant sa respiri. Sa nu mai vorbim de inflamarea narilor. Si ochii, de asemenea… Parca ard!”, declara pentru France Press Ankusha Kushi, student in New Delhi.

La inceputul acestei saptamani, nivelul particulelor minuscule in suspensie – care masoara mai putin de 2.5 microni, fiind atat de mici incat ajung direct in tractul respirator – era de 613 micrograme per metru cubic de aer, potrivit Consiliului Central de Control al Poluarii (CPCB). Asta in conditiile in care maximul zilnic recomandat de Organizatia Mondiala a Sanatatii este de 25!
O poluare atmosferica de acest nivel poate agrava bolile de inima si de plamani si, de asemenea, reprezinta un risc serios pentru sistemul respirator in randul intregii populatii. “Este o urgenta de sanatate publica”, a spus Desh Deepak, pneumolog la Spitalul Ram Manohar Lohia din oras, care a mai adaugat ca “astazi plamanii sunt mult mai negri decat in urma cu 20 ani”.

Masuri pentru stoparea crizei

Criza actuala – cea mai grava din ultimii trei ani – l-a determinat pe Guvernatorul din New Delhi, Arvind Kejriwal, sa anunte o serie intreaga de masuri menite sa lupte cu ceea ce oficialul a numit o “poluare insuportabila”.
Autoritatile din Delhi au dispus ca jumatate din masinile personale din oras sa fie oprite de la circulatie, in functie de sistemul de departajare par/impar al placutelor de inmatriculare – o decizie despre care multi dintre experti spun ca nu este suficienta si ca este, oricum, “prea putin, prea tarziu”. Cele 7 milioane de motociclete si scutere din Delhi, ca si mijloacele publice de transport si masinile in care se afla numai femei au fost, insa, exceptate de la aceste restrictii.
“Este fum peste tot, iar oamenii, inclusiv cei tineri, copiii si batranii, reusesc sa respire cu dificultate” spune Kejriwal intr-un video postat pe Twitter.

Pentru ca niveul smogului este de peste trei ori mai mare decat cel din Beijing, autoritatile au instalat si un purificator de aer in apropiere de Taj Mahal – emblematicul mausoleu din marmura din secolul XVII, aflat la 250 km sud de New Delhi – intr-o incercare de a curata aerul din imprejurimi, potrivit presei indiene.
Indicele de calitate a aerului ce masoara nivelurile de particule in suspensie din atmosfera a ajuns la inceputul lunii noiembrie la 900, cu mult peste nivelul de 500 calificat drept “sever-plus”.

In afara de efectele daunatoare asupra plamanilor celor 40 de milioane de locuitori din regiunea capitalei, smogul a fost atat de rau incat a fost nevoie ca 30 de zboruri sa fie redirectionate de pe Aeroportul din Delhi din pricina vizibilitatii proaste.
Scolile care au fost inchise in prima zi a lunii noiembrie au ramas inchise si la inceputul acestei saptamani, iar constructiile din oras au fost sistate temporar atat in Delhi, cat si in zonele din imprejurimi.
Kejriwal a anuntat, de asemenea, ca autoritatile au distribuit si aproximativ 5 milioane de masti de fata pentru elevi.
Pe de alta parte, insa, Guvernatorul – care a comparat saptamana trecuta Delhi cu o “camera de gazare” – sustine ca orasul sau si-a facut datoria in reducerea poluarii si ca arderea reziduurilor de pe miristile de grau de la fermele din afara capitalei este responsabila pentru acest smog.
La randul sau Ministrul Mediului, Prakash Javadekar, l-a acuzat pe Kejriwal ca politizeaza problema, in timp ce un parlamentar al Partidului Bharatiya Janata a respins regula de circulatie a masinilor dupa sistemul par/impar, numind-o “scamatorie” si anuntand ca are in plan sa o ignore.

New Delhi – cea mai poluata capitala

O ceata otravitoare invaluie orasul New Delhi in fiecare iarna, ca urmare a emisiilor de la tevile de esapament ale autovehiculelor, a emisiilor industriale si a focurilor din agricultura din statele vecine din Nordul New Delhi-ului.
La finele lunii octombrie satelitii au surprins imagini cu peste 2400 de incendii de la ferme din Punjab, Haryana si Uttar Pradesh, ce reprezinta 35% din poluarea totala din Delhi. Fumul emanat de focurile agricole se combina cu poluarea urbana, pentru a face din acest oras cea mai poluata capitala din lume!
Corespondentul Al Jazeera la New Delhi, Anchal Vohra spune ca situatia aerului este una extrem de grava. “O parte uriasa a poluarii este cauzata de vehicule, asa ca daca se reduce numarul de vehicule, atunci da, cred ca poate ajuta”. “Dar partea majora a acestei poluari este pricinuita de fermierii care incendiaza miristile din statele invecinate, care lupta si ele cu poluarea. Din pacate, insa, nu exista consens politic… nu exista indicatii clare cu privire la planul guvernului”.
India s-a confruntat cu o criza a poluarii din ce in ce mai accentuata in ultimii 10 ani. 14 orase indiene, printre care si Capitala, se afla printre cele mai poluate 15 orase ale lumii, potrivit Organizatiei Mondiale a Sanatatii.

New Delhi are nevoie de masuri pe termen lung

Expertii avertizeaza ca atat guvernul national cat si cel din New Delhi au nevoie sa treaca de stadiul remediilor pe termen scurt si sa reduca mai degraba cauzele majore ale poluarii, daca isi doresc o calitate superioara a aerului pe termen lung.
Pe fondul evidentei lipse de reactie din partea Guvernului, locuitorii nemultumiti din New Delhi au protestat, la finele saptamanii trecute, in fata casei premierului Narendra Modi. Protestele au fost urmate de discutii intre reprezentantii premierului si oficiali din Punjab, Haryana si Delhi, avand ca obiectiv reducerea crizei.
Solutiile provizorii “nu pot fi un substitut pentru rezolvarea surselor cronice majore pe termen lung de poluare atmosferica” a declarat pentru France Presse, Daniel Cass, vice-presedinte pentru Sanatatea Mediului al fundatiei Vital Strategies.
El a spus ca restrictiile emisiilor ar trebui impuse si motocicletelor si scuterelor, care sunt folosite foarte mult in Delhi, dar care sunt exceptate de la schema par/impar si, de asemenea, ar trebui sa se faca investitii in materie de transport public.
Schimbarea practicilor agricole, schimbarea surselor de generare a electricitatii si accelerarea trecerii de la incalzirea clasica pe carbune la gazul natural sunt si ele, de asemenea, masuri extrem de importante in lupta cu poluarea, a spus Cass.

Evenimente sportive in plina poluare

Chiar si pe fondul acestei poluari fara precedent in ultimii ani, autoritatile nu au dispus suspendarea unui eveniment sportiv de importanta majora pentru iubitorii de cricket. Meciul de cricket dintre reprezentativele Indiei si Bangladeshului, programat sa se desfasoare duminica, 3 noiembrie, in calificarile pentru Campionatul Mondial de Cricket T20, s-a desfasurat fara probleme, in ciuda apelurilor opiniei publice.
Fostul capitan al echipei de cricket a Indiei, Bishan Singh Bedi, a lansat si el o serie intreaga de avertizari inainte de meci, invocand “calitatea periculoasa a aerului”.
“Nu cred ca ar trebui sa aiba loc vreun meci in Delhi pana cand nivelul poluarii nu revine sub control” a avertizat, la randul sau, fostul jucator de cricket Gautam Gambhir, actualmente parlamentar al partidului Bharatiya Janata.
Multi dintre locuitorii capitalei Indiei au cerut, de asemenea, anularea unei curse pe o distanta de 6 km anuntata pentru ziua de joi, 31 octombrie, avand ca semificatie marcarea aniversarii nasterii fostului ministru de interne Sardar Patel, venerat de nationalistii Hindu aflati la conducere.
“Veti pune mii de cetateni in pericol, facandu-i sa alerge in aceasta poluare” a postat unul dintre utilizatorii de Twitter din India. Apelurile de acest gen nu i-au impiedicat, insa, pe organizatori sa mearga inainte cu evenimentul, in plina poluare!