Ce scrie pe sticla de ulei de motor si ce anume inseamna?

Poate parea ca ne intoarcem prea mult la notiunile de baza cu aceasta intrebare, insa e incredibil cat de multe persoane nu stiu sau nu inteleg ce scrie pe o sticla de ulei de motor, si de aceea habar nu au ce cumpara sau ce folosesc pentru masina lor!
In primul rand, ca sa ne intelegem clar inca de la inceput, daca o sticla de ulei nu contine o serie de informatii elementare, atunci NU o cumperi! Niciodata! Cauta o alta sticla, pe eticheta careia sa regasesti toate detaliile indicate mai jos:

1. Scopul pentru care este creat. (ulei de motor, ulei pentru angrenaje, etc)
2. Vascozitatea (de pilda 10W-40, 5W-30 etc pentru uleiuri de motor si 80W-90, 75W-90 pentru uleiuri pentru angrenaje).
3. Prevederile pe care le intruneste – un ulei trebuie sa contina atat clasificarea API, cat si pe cea ACEA.
4. Omologarile OEM si codurile (de pilda MB229.3, VW503.00, BMW LL01, etc).

Ignora toate reclamele de pe eticheta si tot conceptul de marketing, pentru ca in multe cazuri acestea sunt complet lipsite de sens. Vei regasi, de altfel, in acest articol si afirmatiile pe care ar trebui sa le privesti cu scepticism.
Asadar, ce inseamna informatiile de mai sus si de ce sunt ele importante?

Elementele de baza

Toate uleiurile sunt destinate unei utilizari anume si in general nu sunt intersanjabile. Nu vei pune, de exemplu, ulei de transmisie automata sau un ulei pentru angrenaje in motorul masinii! De aceea, este important de stiut care este scopul pentru care a fost conceput un ulei sau altul.

Vascozitatea

Majoritatea uleiurilor din magazine au astazi mentiunea “Multigrad”, ceea ce inseamna ca uleiul respectiv se incadreaza in doua grade de vascozitate (de pilda 10W-40). Uleiurile multigrad au fost dezvoltate pentru prima data in urma cu aproximativ 50 de ani, pentru a evita vechiul obicei care presupunea folosirea unui ulei mai subtire iarna si a unui ulei mai gros vara.
La un ulei 10W-40, de exemplu, partea cu 10W (in care W vine de la “winter” – “iarna”, si nu de la “weight” – “greutate”) inseamna ca uleiul trebuie sa aiba o anumita vascozitate maxima/flow la temperaturi scazute. Cu cat numarul W este mai mic, cu atat performanta uleiului la temperaturi scazute/pornire la rece este mai buna.
Partea cu 40 din 10W-40 inseamna ca uleiul trebuie sa se incadreze in anumite limite de vascozitate la 100 de grade Celsius. Aceasta este o limita fixa si toate uleiurile care se termina in 40 trebuie sa atinga aceste limite. Inca o data, cu cat numarul este mai mic, cu atat uleiul este mai subtire: un ulei de 30 va fi mai subtire la 100 de grade Celsius decat unul de 40, etc. Manualul masinii va specifica daca e nevoie de un ulei de 30, de 40 sau de 50.

Specificatii

Specificatiile unui ulei de motor sunt importante pentru ca ele indica performanta uleiului, daca acesta a trecut sau nu cele mai recente teste, precum si daca formula sa este depasita sau perimata.
Exista doua specificatii la care ar trebui sa fii atent pe orice sticla de ulei, iar acestea sunt API (Institutul American al Petrolului) si ACEA (Asociatia Constructorilor Europeni de Automobile), iar toate uleiurile bune ar trebui sa le aiba pe ambele.
Intelegerea acestor doua specificatii este extrem de importanta.

API

API este cea mai elementara specificatie pentru un ulei, fiind impartita in doua categorii la masinile de pasageri: S – benzina si C – diesel. Majoritatea uleiurilor au insa atat specificatia S cat si C.
Urmatoarele informatii iti vor arata exact cat de actuale sunt specificatiile uleiurilor:

Benzina

SG – Introdus in 1989 – are o cantitate mult mai mare de dispersant activ cu rolul de a elimina mazga neagra.
SH – Introdus in 1993 – are aceleasi teste de motor ca SG, dar include o limita de fosfor de 0.12%, precum si controlul spumei, volatilitate si stabilitate la forfecare.
SJ – Introdus in 1996 – are aceleasi teste de motor ca si SG/SH, dar o limita de fosfor de 0.10% si variatie in ceea ce priveste limitele volatilitatii.
SL – Introdus in 2001- are toate testele pentru motoare noi, ce reflecta designurile moderne de motoare si intruneste testele curente privind emisiile.
SM – Introdus in noiembrie 2004 – are rezistenta imbunatatita la oxidare, protectie impotriva depunerilor si a uzurii, performanta mai buna la temperaturi scazute de-a lungul vietii uleiului, in comparatie cu celelalte categorii de mai sus.
Toate specificatiile anterioare SL sunt depasite in acest moment si, desi sunt potrivite pentru unele autovehicule mai vechi, au peste 10 ani si nu ofera acelasi nivel de performanta sau protectie ca mai noile SL si SM.

Diesel

CD- introdus in 1955 – standardul international pentru uleiuri destinate motoarelor turbo diesel, timp de multi ani. Folosit pentru motoare cu un singur cilindru.
CE – introdus in 1984 – control imbunatatit al consumului de ulei, al ingrosarii uleiului, al depunerilor pe pistoane si al uzurii. Folosit pentru motoare cu mai multi cilindri.
CF4 – introdus in 1990 – imbunatatire superioara a controlului consumului de ulei si a depozitelor pe pistoane. Folosit pentru motoare cu emisii reduse.
CF – introdus in 1994 – versiunea modernizata a CD. Revine la motoarele cu un singur cilindru, dar cu emisii scazute. Conceput pentru anumite motoare cu injectie indirecta.
CF2 – introdus in 1994 – defineste controlul eficient al depozitelor de pe cilindri si uzura prin frecare. Conceput pentru motoare diesel in doi timpi.
CG4 – introdus in 1994 – o imbunatatire a CF4, cu un control superior al depozitelor de pe pistoane, al uzurii, stabilitatii la oxidare si al antrenarii funinginii. Folosit pentru carburant diesel cu continut redus de sulf in motoarele de testare.
CH4 – introdus in 1998 – o varianta superioara a CG4, oferind imbunatatiri in ceea ce priveste uzura legata de funingine si depozitele pe pistoane. Folosit pentru un program mai complet de testare, pentru a include carburanti cu un continut redus si ridicat de sulf.
CI4 – introdus in 2002 – dezvoltat sa respecte standardele de emisii din 2004, poate fi folosit alaturi de sisteme EGR (reciclarea gazelor de esapament) si cu un carburant cu continut de sulf de pana la 0.5%. Poate fi folosit unde sunt specificate uleiurile API CD, CE, CF4, CG4 si CH4.
Toate specificatiile anterioare variantei CH4 sunt acum depasite si, desi sunt potrivite pentru unele vehicule mai vechi, au peste 10 ani si nu ofera acelasi nivel de performanta si de protectie ca mai actualele CH4 sau CI4.
Daca iti doresti un ulei si mai actual poti cauta variantele SL, SM, CH4 si CI4.

ACEA

ACEA este echivalentul european pentru API (din Statele Unite) si este mai specific cu privire la performanta exacta a uleiului. A – benzina, B – diesel, C – compatibile cu sistemul catalizator sau uleiuri cunoscute si sub denumirea “low SAPS” (cu continut redus de cenusa sulfatata, fosfor si sulf).
Spre deosebire de API, specificatiile ACEA sunt impartite pe categorii, in functie de performanta/destinatie, dupa cum urmeaza:

A1 – Economie de carburant – benzina.
A2 – Nivel standard de performanta (depasit acum).
A3 – Performanta ridicata si/sau intervale extinse de drenaj.
A4 – Rezervat pentru uz ulterior in anumite motoare cu injectie directa.
A5 – Combina economia de carburant specifica A1 cu performanta A3.

B1 – Economie de carburant – diesel.
B2 – Performanta standard (acum depasit).
B3 – Performanta ridicata si/sau intervale extinse de drenaj.
B4 – Pentru motoare diesel cu injectie directa.
B5 – Combina economia de carburant specifica B1 cu performanta B3/B4.

C1-04 – motoare pe benzina si motoare diesel pentru utilitare usoare, bazat pe A5/B5-04 low SAPS 9(continut redus de cenusa sulfatata, fosfor si sulf), compatabil cu sistemele catalizator cu doua cai.
C2-04 – motoare pe benzina si motoare diesel pentru utilitare usoare, bazat pe A5/B5-04 mid SAPS (continut mediu de cenusa sulfatata, fosfor si sulf), compatabil cu sistemele catalizator cu doua cai.
C3-04 – motoare pe benzina si motoare diesel pentru utilitare usoare, bazat pe A5/B5-04 mid SAPS (continut mediu de cenusa sulfatata, fosfor si sulf), compatabil cu sistemele catalizator cu doua cai. Are o perfomanta mai mare dat fiind nivelul mai ridicat de HTHS.
Mai simplu spus, uleiurile de motor A3/B3, A5/B5 si C3 sunt uleiuri performante de cea mai buna calitate, stay-in-grade.

Omologari

Multe uleiuri au pe ambalaj diverse mentiuni EOM, cele mai comune fiind in general VW, MB sau BMW, insa nu e cazul sa te lasi pacalit ca daca tii cont de aceste denumiri vei cumpara neaparat un ulei de top.
Companiile producatoare de uleiuri isi trimit produsele la OEM pentru aprobare, insa unele specificatii mai vechi sunt usor de intrunit si se poate face asta si cu cel mai ieftin ulei mineral. Specificatiile mai noi sunt intotdeauna mai actuale si au o performanta si o calitate mai buna decat a celor vechi.
Unele dintre specificatiile vechi OEM sunt listate mai jos si, in functie de nivelul de peformanta al masinii tale, e mai bine sa le ignori daca incerci sa gasesti un ulei de performanta inalta, de calitate.
VW – 500.00, 501.00 si 505.00. Variantele mai noi precum 503, 504, 506 si 507 sunt mai performante si sunt mai actuale.
MB – 229.1. Variantele mai recente preum 229.3 si 229.5 au performante mai bune si sunt mai actuale.
BMW – LL98. Variantele mai noi, precum LL01 si LL04 au performante mai bune si sunt mai actuale.

In final

Ghidul de mai sus este unul destul de exact, fara sa intre prea mult in detalii, insa mai exista ceva de spus in ceea ce priveste eticheta uleiurilor de motor.
Acest ultim punct priveste argumentele fara sens si care tin mai degraba de marketing si pe care, daca le gasesti pe etichete, trebuie sa le ignori! Iata care sunt acestea:

  •  Recomandat pentru utilizare unde…
  •  Poate fi folosit unde se aplica urmatoarele specificatii…
  •  Aprobat de… (fara sa fie mentionata vreo omologare).
  •  Recomandat de/Aprobat de… (persoane celebre, in acest caz fiind vorba despre o sustinere platita).
  •  Formula Racing/Track… (fara dovezi care sa sustina aceasta afirmatie).

De asemenea, atentie la afirmatii precum “amestec sintetic” daca esti in cautarea unui ulei complet sintetic, pentru ca acesta va fi doar un semi-sintetic.
Asa cum se intampla intotdeauna in viata, si in cazul uleiurilor primesti ceea ce platesti, iar cu cat uleiul pe care il iei va fi mai ieftin, cu atat ingredientele sale vor fi mai ieftine si nivelul de performanta mai redus.