Organizațiile de reglementare a industriei auto din cadrul Uniunii Europene redactează în prezent legislația care va impune testarea consumului obținut de automobile în condiții reale, pe drumurile publice și nu în laboratoare. Instituțiile UE încearcă astfel să eliminie lacunele legislative exploatate până acum de producătorii de automobile care au publicat cifre nerealiste privind consumul de combustibil și emisiile de CO2.

De la 1 septembrie 2014, UE va impune standarde de testare ceva mai stricte, dar este de așteptat ca înăspirea acestor cerințe să întâmpine tot mai multă rezistență din partea marilor producători de automobile care au investit deja miliarde de dolari pentru programe de eficientizare a consumului și de reducere a emisiilor de noxe. În condițiile în care marjele de profit obținute de producători sunt deja reduse, este de așteptat ca aceștia să transfere costul investițiilor necesare pentru respectarea noilor reglementări către clientul final – există deci riscul unor ajustări de preț (a se citi “scumpiri”) pentru automobilele disponibile pe piață.

le métro se lève

Conform cercetărilor efectuate de specialiștii UE anul trecut, producătorii de automobile utilizează tehnici foarte creative pentru a îmbunătăți cifrele de consum publicate apoi în specificațiile oficiale ale produsului. Printre aceste tehnici se numără izolarea cu bandă adezivă a ușilor și geamurilor sau rularea pe o suprafață artificială, mult prea netedă în comparație cu drumurile normale. Aceste metode originale duc uneori la obținerea unui consum cu până la o treime mai mic decât în realitate. În aceste condiții nu este de mirare că unii clienți care așteaptă un consum de 7.5 litri/100 km se trezesc cu o cifră reală de 10-11 litri atunci când utilizează mașina în oraș în condiții reale de exploatare. Un oficial al UE a declarat sub protecția anonimatului că UE pregătește în mare secret o propunere de schemă de testare în condiții reale de trafic. Propunerea noului regim de test ar urma să fie făcută până la sfârșitul anului însă oficialii europeni păstrează un secret absolut în privința acesteia deoarece se tem ca producătorii de automobile să nu apeleze la tot felul de metode juridice neortodoxe pentru a bloca proiectul. Dacă propunerea va fi susținută de statele membre ale UE, atunci ea are șanse foarte mari să fie implementată mult mai rapid decât și-ar dori granzii din industria auto. Organismul executiv al UE, Comisia Europeană a efectuat cercetări ale căror rezultate sunt și mai alarmante.  Acestea indică faptul că nu doar cifrele privind emisiile de CO2 sunt falsificate de producători ci și emisiile reale de oxizi de azot (monoxidul și dioxidul de azot). Aceste substanțe chimice sunt produse în timpul procesului de ardere, în special la temperaturi ridicate și s-a dovedit că ele pot cauza boli grave la plămâni. Un document publicat în 2013 de UE indică faptul că emisiile de oxizi de azot în condiții reale de trafic ar fi de 5 ori mai mari decât limita admisă de UE iar publicarea cifrelor reale de către producătorii de automobile le-ar aduce acestora mari daune de imagine.

Inițiativa UE beneficiază și de susținerea unor organizații locale cum ar fi VDA, grupul de lobby german pentru industria auto, sau TUV (Technischer Überwachungsverein), reputatul institut de testare și certificare din Germania. Reprezentații TUV lucrează în paralel cu UE la o metodologie de testare proprie care să reflecte condițiile din traficul normal. Johannes Berg, directorul TUV Nord din Bruxelles a declarat agenției Reuters că rezultatele obținute în condiții reale de exploatare vor furniza data valoroase în privința consumului real de combustibil și a emisiilor poluante.